PROCEDURA din 13 mai 2011 privind evaluarea
laboratoarelor de analiză şi încercări în activitatea de
construcţii în vederea autorizării
Prezenta procedură stabileşte metodologia de evaluare a
laboratoarelor de analiză şi încercări în activitatea de
construcţii, denumite în continuare laboratoare, în vederea
autorizării, în conformitate cu prevederile Legii nr. 10/1995
privind calitatea în construcţii, cu modificările ulterioare, şi
ale Regulamentului privind autorizarea laboratoarelor de analize şi
încercări în activitatea de construcţii, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 808/2005.
(1)Aplicarea
prezentei proceduri are drept scop realizarea, în mod unitar, a activităţii de autorizare a laboratoarelor.
(2)Procedura
defineşte cerinţele în baza cărora se evaluează
laboratoarele în vederea autorizării, respectiv:
a)cerinţele privind competenţa tehnică a
laboratoarelor în efectuarea analizelor şi încercărilor în
activitatea de construcţii, în conformitate cu prevederile legale;
b)nivelul de instruire, formarea profesională şi
experienţa în activitatea de laborator necesare pentru exercitarea
funcţiei de sef laborator în construcţii;
c)nivelurile de instruire, formarea profesională şi
experienţa în activitatea de laborator necesare pentru personalul care
execută încercări nedistructive, denumit în prezenta procedură
specialist încercări nedistructive.
CAPITOLUL II: Domeniul de aplicare
Prevederile
prezentei proceduri se aplică în vederea autorizării şi
supravegherii laboratoarelor care execută analize şi încercări
privind controlul calităţii pe parcursul execuţiei
lucrărilor de construcţii şi a laboratoarelor care execută analize
şi încercări în vederea constatării stării tehnice a
construcţiilor existente, necesare în cadrul activităţilor de
expertizare tehnică a construcţiilor şi de urmărire a
comportării în exploatare a acestora.
Sunt exceptate de la prevederile prezentei proceduri laboratoarele de
încercări reglementate potrivit Regulamentului (CE) nr. 765/2008
al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 iulie 2008 de stabilire
a cerinţelor de acreditare şi de supraveghere a pieţei în ceea
ce priveşte comercializarea produselor şi de abrogare a
Regulamentului (CEE) nr. 339/1993 şi potrivit
prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 622/2004 privind stabilirea
condiţiilor de introducere pe piaţă a produselor pentru
construcţii, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare.
Procedura are
la bază următoarele acte normative:
a)Legea nr. 10/1995
privind calitatea în construcţii, cu modificările ulterioare;
b)Hotărârea Guvernului nr. 1.335/2010
pentru aprobarea atribuţiilor generale şi specifice, a structurii
organizatorice şi a numărului maxim de posturi, precum şi a
normării parcului auto şi a consumului de carburanţi ale
Inspectoratului de Stat în Construcţii - ISC;
c)Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 44/2010 privind trecerea
Inspectoratului de Stat în Construcţii - ISC din subordinea Guvernului în
subordinea Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului,
aprobată prin Legea nr. 204/2010;
d)Ordonanţa Guvernului nr. 63/2001 privind
înfiinţarea Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C.,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 707/2001,
cu modificările ulterioare;
e)Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2009 privind libertatea de
stabilire a prestatorilor de servicii şi libertatea de a furniza servicii
în România, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 68/2010;
f)Regulamentul privind autorizarea laboratoarelor
de analize şi încercări în activitatea de construcţii, aprobat
prin Hotărârea Guvernului nr. 808/2005;
g)Cerinţe
generale pentru competenţa laboratoarelor de încercări şi
etalonări - SR EN ISO CEI 17025:2005 şi SR EN ISO CEI
17025:2005/AC:2007.
CAPITOLUL IV: Termeni utilizaţi
(1)În sensul
prezentei proceduri, termenii/sintagmele utilizate au următoarele
semnificaţii:
a)autorizare - componenta sistemului calităţii
în construcţii instituită prin Legea nr. 10/1995,
cu modificările ulterioare, prin care sunt recunoscute oficial
competenţa tehnică a laboratoarelor de a efectua analize şi
încercări specifice activităţii de construcţii şi
competenţa legală de a emite, în condiţiile legii, documente
pentru atestarea calităţii lucrărilor de construcţii;
b)autorizaţie
- certificat de autorizare emis de Inspectoratul de Stat în Construcţii -
ISC care atestă autorizarea unui laborator de a efectua analize şi
încercări specifice activităţii de construcţii şi
competenţa legală de a emite, în condiţiile legii, documente
pentru atestarea calităţii lucrărilor de construcţii;
c)laborator de
analize şi încercări în activitatea de construcţii - laborator
care execută analize şi încercări privind controlul
calităţii pe parcursul execuţiei lucrărilor de
construcţii sau în vederea constatării stării tehnice a
construcţiilor sau elementelor de construcţii existente, necesare în
cadrul activităţilor de expertizare tehnică a
construcţiilor şi de urmărire a comportării în timp a acestora,
denumit în continuare laborator,
d)şef
laborator în construcţii - persoana cu pregătire şi
experienţă tehnică de specialitate, numită prin decizie a
conducătorului unităţii deţinătoare a laboratorului,
cu responsabilităţi privind funcţionarea acestuia în
conformitate cu reglementările tehnice şi legislaţia în vigoare;
e)specialist încercări nedistructive - persoana cu
pregătire şi experienţă tehnică de specialitate, cu
competenţe privind efectuarea încercărilor nedistructive pe elemente
şi structuri de beton sau metal şi competenţe privind semnarea
raportului de încercări;
f)laborator gradul I - laborator de terţă parte,
funcţionând ca o entitate juridică independentă organizatoric
faţă de operatorul economic care execută lucrări de
construcţii, imparţială şi nesupusă niciunei presiuni
în măsură să poată influenţa rezultatele
încercărilor - de natură comercială, financiară ori de
altă natură - care efectuează încercări şi emite
rapoarte de încercări, în conformitate cu profilurile autorizate, pentru
alte organizaţii, pe bază contractuală;
g)laborator
gradul II - laborator de secundă parte, imparţial şi nesupus
niciunei presiuni în măsură să poată influenţa
rezultatele încercărilor - de natură comercială, financiară
ori de altă natură - care efectuează încercări şi
emite rapoarte de încercări, în conformitate cu profilurile autorizate, atât
pentru operatorul economic de care aparţine, cât şi pe bază
contractuală pentru alte organizaţii;
h)laborator gradul III - laborator de primă parte, care
efectuează încercări şi emite rapoarte de încercări conform
profilurilor şi încercărilor autorizate, pentru operatorul economic
de care aparţine;
i)evaluator -
inspector de specialitate din cadrul Inspectoratului de Stat în
Construcţii - I.S.C., membru al comisiei de autorizare, desemnat să
efectueze evaluarea laboratorului;
j)punct de
contact unic electronic - sistem informatic de utilitate publică, parte
integrantă a Sistemului e-guvernare din Sistemul Electronic Naţional,
a cărui realizare, operaţionalizare şi administrare este în
responsabilitatea Centrului Naţional "România Digitală",
aflat în subordinea Ministerului Comunicaţiilor şi
Societăţii Informaţionale;
k)Registrul laboratoarelor de analize şi încercări în
activitatea de construcţii, autorizate - document cu caracter public
pentru evidenţa laboratoarelor autorizate, gestionat de către ISC
şi publicat pe pagina de internet a acestuia, respectiv www.isc-web.ro.
(2)În tot
cuprinsul prezentei proceduri se utilizează următoarele abrevieri:
ISC -
Inspectoratul de Stat în Construcţii;
IJC -
inspectoratul judeţean în construcţii;
ICB -
Inspectoratul în Construcţii Bucureşti;
CAPITOLUL V: Cerinţele de autorizare
Laboratoarele se autorizează de către ISC pentru profilurile
şi încercările solicitate, numai dacă îndeplinesc cerinţele
de autorizare prevăzute în anexa nr. 1.
(1)Laboratoarele
de gradul I şi II pot desfăşura activităţi şi în
afara sediului, prin laboratoare mobile, de şantier, create pentru un contract/proiect şi pentru care îşi asumă
întreaga responsabilitate.
(2)Echipamentul
şi personalul care deservesc laboratorul mobil sunt ale laboratorului
titular.
(3)Laboratorul
titular are obligaţia de a anunţa despre
deschiderea unui laborator mobil inspectoratul în construcţii în
jurisdicţia căruia se va amplasa acesta.
(4)Anunţul va fi însoţit de fişa de identificare a
laboratorului, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 2,
şi lista de profile şi încercări, întocmită conform
modelului prevăzut în anexa nr. 3.
(5)În urma
anunţului, un evaluator din cadrul IJC/ICB va
evalua laboratorul, va încheia un proces-verbal de evaluare, conform modelului
prevăzut în anexa nr. 4, fără însă a fi necesară
autorizarea lui.
(6)Rezultatul
evaluării va fi comunicat laboratorului titular.
(7)O copie a
procesului-verbal de evaluare a laboratorului mobil se va
arhiva de către evaluator, la dosarul laboratorului titular.
O persoană
poate îndeplini funcţia de şef laborator în construcţii
dacă îndeplineşte cerinţele de studii, specializare şi
experienţă în activitatea de laborator prevăzute în anexa nr. 5
şi dacă este angajat cu contract individual
de muncă.
Specialiştii
în încercări nedistructive trebuie să
îndeplinească cerinţele de studii, specializare şi
experienţă în activitatea de laborator prevăzute în anexa nr. 5.
Personalul
laboratorului trebuie să deţină
cunoştinţele, aptitudinile şi experienţa necesare
desfăşurării corecte a activităţilor de laborator,
cerinţe ce trebuie să fie evaluate ţinându-se cont de domeniul
de activitate al laboratorului.
CAPITOLUL VI: Procedura de autorizare
Autorizarea
laboratoarelor se face de către ISC, prin comisiile de autorizare
constituite la nivelul IJC/ICB.
Comisiile de autorizare a laboratoarelor se constituie şi îşi
desfăşoară activitatea în conformitate cu dispoziţiile
Regulamentului de organizare şi funcţionare a comisiilor de
autorizare, aprobat prin decizie a secretarului general al ISC.
CAPITOLUL VII: Etapele de desfăşurare a procesului de
autorizare
(1)Procesul de
autorizare se declanşează prin depunerea de către persoana
juridică solicitantă, la secretariatul IJC/ICB în jurisdicţia
căruia se situează sediul laboratorului, a dosarului de autorizare,
care trebuie să conţină:
a)fişa de identificare a laboratorului, al cărei model
este prevăzut în anexa nr. 2;
b)lista cu profilurile şi încercările pentru care
se solicită autorizarea, al cărei model este prevăzut în anexa
nr. 3;
c)copia certificatului de înregistrare la Oficiul
Naţional al Registrului Comerţului - O.N.R.C.;
d)cererea de autorizare, al cărei model este
prevăzut în anexa nr. 6;
e)chestionarul de informare şi autoevaluare,
al cărui model este prevăzut în anexa nr. 7;
f)decizia de numire a şefului de laborator şi, acolo
unde este cazul, a specialistului în încercări nedistructive.
(2)Nomenclatorul
profilurilor de încercări este prevăzut în
anexa nr. 8.
(3)Documentele menţionate la alin. (1) pot fi transmise şi prin intermediul punctului de
contact unic, denumit în continuare PCU, imediat ce va deveni funcţional.
(1)Dosarul prevăzut la art. 14 alin.
(1) se analizează, din punctul de vedere al
conformităţii cu cerinţele prezentei proceduri, de către
secretarul desemnat în comisia de autorizare constituită la nivelul
IJC/ICB, care verifică dacă:
a)există lista profilurilor şi
încercărilor pentru care se solicită autorizarea;
b)conţine informaţiile preliminare
furnizate de laboratorul solicitant prin chestionarul de informare şi
autoevaluare;
c)conţine toate documentele solicitate.
(2)În cazul în
care dosarul de autorizare nu conţine toate documentele şi
informaţiile solicitate în conformitate cu prevederile prezentei
proceduri, comisia de autorizare informează în scris laboratorul
solicitant, în termen de 5 zile de la depunerea acestuia, restituindu-se în
acelaşi timp şi dosarul în vederea completării.
(1)În
situaţia în care după analizarea dosarului depus în vederea
obţinerii autorizării laboratorului se constată că acesta
conţine toate documentele şi informaţiile prevăzute în mod
expres de prezenta procedură, dosarul se transmite comisiei de autorizare.
(2)În termen de 5
zile de la primirea dosarului, comisia de autorizare comunică
solicitantului data la care va avea loc evaluarea la
faţa locului a laboratorului.
(3)Data evaluării la faţa locului se stabileşte în cel mult
30 de zile de la data acceptării dosarului şi înregistrării
acestuia în evidenţa comisiei de autorizare.
(4)Din motive
obiective, laboratorul poate solicita comisiei de autorizare modificarea datei
de evaluare.
(5)Cu ocazia evaluării laboratorului la faţa locului se
evaluează şi cunoştinţele profesionale în domeniu ale
şefului de laborator în construcţii şi/sau ale specialistului în
încercări nedistructive.
(6)Evaluarea
cunoştinţelor profesionale ale şefului de laborator în
construcţii se va face pe baza unui chestionar scris, care va cuprinde 20
de întrebări de tip grilă, din domeniul de încercări specific
laboratorului, al standardelor SR EN ISO CEI 17025:2005 şi SR EN ISO CEI
17025:2005/AC:2007 şi al legislaţiei în vigoare în domeniu.
(7)Evaluarea
cunoştinţelor profesionale ale specialistului în încercări
nedistructive se va face pe baza unui chestionar
scris, care va cuprinde 10 întrebări de tip grilă, din domeniul de
încercări nedistructive betoane/metal şi al legislaţiei în
vigoare în domeniu.
(8)Rezultatele
evaluării şefului de laborator şi/sau a specialistului în
încercări nedistructive se consemnează într-o fişă de
evaluare, anexă la procesul-verbal de evaluare a laboratorului, al
cărei model este prevăzut în anexa nr. 9. În
cazul în care punctajul realizat în urma completării chestionarului este sub 80%, acesta se consemnează drept
neconformitate, urmând ca la un termen stabilit de comun acord cu conducerea
laboratorului să se organizeze o nouă reevaluare a
cunoştinţelor şefului de laborator şi/sau a specialistului
în încercări nedistructive. În cazul în care punctajul realizat în urma
completării chestionarului la reevaluarea cunoştinţelor
şefului de laborator şi/sau a specialistului în încercări
nedistructive este tot sub 80%, comisia judeţeană de autorizare a
laboratoarelor va notifica societatea de care aparţine laboratorul în
vederea înlocuirii şefului de laborator.
(9)După
efectuarea evaluării laboratorului la faţa locului, evaluatorii
întocmesc un proces-verbal de evaluare, al cărui
model este prevăzut în anexa nr. 4, iar în cazul în care se constată
neconformităţi, se stabilesc măsuri de remediere a acestora. Termenele de soluţionare a
acestor măsuri se stabilesc de comun acord cu conducerea laboratorului
şi se consemnează în procesul-verbal.
(10)Evaluarea laboratorului se consideră încheiată în momentul
confirmării de către evaluatori a remedierii tuturor
neconformităţilor constatate.
(11)Comisia de
autorizare analizează dacă sunt îndeplinite criteriile de autorizare
de către laboratorul solicitant şi întocmeşte un
raport de evaluare în care se consemnează concluziile evaluării, al
cărui model este prevăzut în anexa nr. 10.
(12)ISC
eliberează autorizaţia, al cărei model este
prevăzut în anexa nr. 11, în cel mult 15 zile de la data
înregistrării raportului de evaluare, pe baza următoarelor documente
transmise de secretarul comisiei de autorizare constituite la nivelul IJC/ICB:
a)fişa de identificare a laboratorului care
solicită autorizarea;
b)cererea de autorizare a laboratorului solicitant;
c)lista cu profilurile şi încercările pentru care
se solicită autorizarea;
d)procesul-verbal/procesele-verbale de evaluare a
laboratorului solicitant, întocmit/întocmite de evaluatori;
e)raportul de evaluare întocmit de comisia de autorizare;
f)dovada achitării cheltuielilor de autorizare.
Autorizaţia
emisă de către ISC are termen de valabilitate nelimitat, titularul
autorizaţiei având obligaţia să
solicite, o dată la 4 ani, reînnoirea acesteia în vederea verificării
condiţiei îndeplinirii continue a cerinţelor de autorizare.
Laboratoarele autorizate în condiţiile prezentei proceduri se
înscriu în Registrul laboratoarelor de analiză şi încercări în
activitatea de construcţii autorizate, constituit şi gestionat de
ISC.
În
situaţia în care nu se îndeplinesc cerinţele de autorizare a
laboratorului solicitant, comisia de autorizare a
IJC/ICB îi comunică acestuia, printr-o notă scrisă, decizia de
respingere a cererii de autorizare, care poate fi contestată în termen de
15 zile de la data comunicării.
(1)Contestaţiile
formulate de către persoanele juridice solicitante cărora li s-a
respins cererea de autorizare se primesc la secretariatul IJC/ICB în
jurisdicţia căruia se situează sediul laboratorului şi sunt
reanalizate de comisia de autorizare a IJC/ICB împreună cu toate
documentele depuse la dosar, care va dispune, după caz,
admiterea/respingerea contestaţiei.
(2)În cazul în
care soluţia comisiei de autorizare este tot de
respingere a autorizării, laboratorul solicitant poate formula o nouă
cerere de iniţiere a procedurii de autorizare în momentul în care
consideră că sunt îndeplinite condiţiile de autorizare.
În
situaţia în care se solicită modificarea gradului laboratorului, se
iniţiază procedura de autorizare corespunzătoare gradului
solicitat.
CAPITOLUL VIII: Inspecţii de supraveghere
(1)Autorizaţiile
laboratoarelor se supun, pe toată durata de valabilitate, condiţiei
îndeplinirii continue a cerinţelor de autorizare.
(2)Pe durata valabilităţii autorizaţiei laboratoarelor,
IJC/ICB efectuează inspecţii de supraveghere programate la
laboratoarele din jurisdicţia acestora, pentru a verifica menţinerea
condiţiilor avute în vedere la autorizare la laboratoarele din
jurisdicţia acestora.
(3)Inspecţiile prevăzute la alin. (2) se efectuează cel puţin o dată pe an sau ori
de câte ori este necesar, respectiv în cazul unor modificări ale
condiţiilor avute în vederea autorizării, a unor reclamaţii
documentate, ca urmare a concluziilor inspecţiei anterioare şi alte
situaţii prin care se constată abateri de la condiţiile
iniţiale de autorizare.
(4)Echipa de
inspecţie poate fi formată din aceiaşi evaluatori care au
realizat evaluarea laboratorului şi are ca
sarcini principale:
a)verificarea laboratorului privind menţinerea
standardelor de performanţă declarate şi verificate la
autorizarea iniţială;
b)efectuarea de inspecţii şi evaluări suplimentare
ca urmare a unor reclamaţii dovedite;
c)întocmirea unui proces-verbal de evaluare, al cărui model
este prevăzut în anexa nr. 4, în care se consemnează dacă sunt
menţinute criteriile de autorizare, stadiul rezolvării măsurilor
de remediere dispuse la supravegherea anterioară,
neconformităţile depistate în cursul supravegherii, alte măsuri
de remediere, precum şi alte informaţii necesare;
d)arhivarea proceselor-verbale de inspecţii
programate şi orice alte documente referitoare la activitatea
laboratorului împreună cu dosarul de autorizare a laboratorului în cadrul
IJC/ICB.
(5)Inspecţia de supraveghere se finalizează prin întocmirea
procesului-verbal prevăzut la alin. (4) lit.
c), în care sunt consemnate rezultatele verificărilor efectuate asupra
performanţelor laboratorului, şi propune, după caz,
menţinerea, suspendarea sau retragerea autorizaţiei.
(6)Comisia de
autorizare analizează activitatea laboratoarelor pe baza
proceselor-verbale de evaluare, a sesizărilor şi reclamaţiilor
şi a altor informaţii relevante şi
stabileşte concluziile cu privire la menţinerea sau, după caz,
suspendarea ori retragerea autorizaţiei.
CAPITOLUL IX: Extinderea profilurilor şi încercărilor
autorizate
(1)În cazul în
care laboratorul autorizat solicită extinderea profilurilor şi
încercărilor autorizate, se vor parcurge aceleaşi etape ca şi la
procesul de autorizare, inclusiv evaluarea cunoştinţelor
profesionale, în profilurile în care se solicită extinderea, ale
şefului de laborator/specialistului în încercări nedistructive,
potrivit prevederilor art. 16 alin. (6)-(8).
(2)În situaţia prevăzută la alin. (1), ISC, în
termen de 15 zile de la finalizarea evaluării, va completa anexa la
autorizaţia în vigoare cu toate profilurile şi încercările
pentru care se solicită extinderea autorizării, pe baza
următoarelor documente transmise de secretarul comisiei de autorizare a
IJC/ICB:
a)fişa de identificare a laboratorului care solicită
extinderea profilurilor şi încercărilor autorizate;
b)cererea laboratorului solicitant de extindere a profilurilor
şi încercărilor;
c)lista cu profilurile şi încercările pentru care
se solicită extinderea;
d)procesul-verbal/procesele-verbale de evaluare a
laboratorului solicitant întocmit/întocmite de evaluatori;
e)raportul de evaluare întocmit de comisia de autorizare;
f)dovada achitării cheltuielilor de autorizare.
CAPITOLUL X: Modificări survenite pe perioada de valabilitate a autorizaţiei
În cazul în
care laboratorul autorizat solicită modificarea autorizaţiei ca
urmare a schimbărilor survenite în structura sa din punct de vedere
juridic, fără să intervină modificări ale celorlalte
condiţii de autorizare, respectiv organizare şi funcţionare,
echipamente şi personal, se va proceda astfel:
a)laboratorul autorizat va notifica IJC/ICB în
jurisdicţia căruia se situează sediul laboratorului despre
modificările survenite şi va depune un dosar cu acelaşi
conţinut ca acela prevăzut la art. 14 alin.
(1);
b)evaluatorii desemnaţi vor efectua o
evaluare în teren, finalizată printr-un proces-verbal de evaluare, în care
vor fi consemnate modificările survenite;
c)în baza procesului-verbal de evaluare, comisia de
autorizare a IJC/ICB va întocmi un raport de evaluare, care va fi transmis la
ISC;
d)ISC va elibera o nouă autorizaţie în termen
de 15 zile de la data înregistrării raportului de evaluare.
În cazul în
care pe parcursul duratei de valabilitate a
autorizaţiei laboratorului se schimbă şeful de laborator în
construcţii, se va proceda astfel:
a)laboratorul autorizat va depune o cerere la IJC/ICB în
jurisdicţia căruia se situează sediul laboratorului, prin care
solicită evaluarea noului şef de laborator;
b)în anexă la cererea depusă se vor ataşa,
în copie:
(i)decizia de numire a noului şef de laborator;
(ii)documente care atestă îndeplinirea cerinţelor de
studii şi experienţă profesională prevăzute în anexa
nr. 5;
c)evaluatorul
desemnat va evalua noul şef de laborator în construcţii, în termen de
30 de zile de la primirea cererii, în condiţiile prevăzute la art. 16 alin. (6) şi (8).
CAPITOLUL XI: Reînnoirea autorizaţiilor laboratoarelor
(1)Reînnoirea
autorizaţiei se face gratuit, la cererea laboratorului, o dată la 4
ani de la emiterea acesteia, fără cheltuieli, prin vizarea acesteia
de către ISC.
(2)În vederea
reînnoirii autorizaţiei, laboratorul solicitant depune la secretariatul
IJC/ICB în jurisdicţia căruia îşi desfăşoară
activitatea sau electronic prin PCU - cu cel puţin 45 de zile înainte de
împlinirea termenului de 4 ani de la data emiterii autorizaţiei ori a
ultimei reînnoiri un dosar care trebuie să cuprindă următoarele
documente:
a)cererea de reînnoire, al cărei model este
prevăzut în anexa nr. 12;
b)lista profilurilor şi încercărilor în
construcţii pentru care se solicită reînnoirea autorizaţiei;
c)fişa de identificare a laboratorului;
d)autorizaţia/autorizaţiile şi anexele la
aceasta/acestea ale laboratorului, în original;
e)notificarea privind orice modificare a datelor
cuprinse în fişele de prezentare cu privire la structura de personal,
aparatura de măsurare, respectarea condiţiilor declarate şi a
criteriilor de autorizare.
(1)Comisia de
autorizare, constituită la nivelul IJC/ICB, analizează dosarul depus
pentru reînnoirea autorizaţiei laboratorului.
(2)Inspectorii
evaluatori se deplasează pentru verificarea la faţa locului a
oricăror modificări ale datelor cuprinse în fişele de prezentare
cu privire la structura de personal, aparatura de măsurare, respectarea
condiţiilor declarate şi a criteriilor de autorizare.
(3)În baza documentelor prevăzute la art. 26 alin. (2) şi a
proceselor-verbale de evaluare întocmite de evaluatori cu ocazia
inspecţiilor de supraveghere programate şi cu ocazia reînnoirii
autorizaţiei, comisia de autorizare a IJC/ICB propune
admiterea/respingerea cererii pentru reînnoirea autorizaţiei.
(1)Reînnoirea
autorizaţiilor se va efectua de către ISC, în termen de 15 zile de la
finalizarea evaluării, pe baza următoarelor documente transmise de
secretarul comisiei de autorizare constituite la nivelul IJC/ICB:
a)fişa de identificare a laboratorului care
solicită reînnoirea;
c)lista profilurilor şi încercărilor în
construcţii pentru care se solicită reînnoirea autorizaţiei;
d)autorizaţiile şi anexele la
autorizaţiile laboratorului, în original;
e)procesul-verbal/procesele-verbale de evaluare în vederea
reînnoirii autorizaţiei, întocmit/întocmite de evaluatori;
f)raportul de evaluare întocmit de comisia de autorizare.
(2)Confirmarea
reînnoirii autorizaţiei şi a reînscrierii în Registrul laboratoarelor
de analiză şi încercări în activitatea de construcţii,
autorizate se realizează de către ISC, care va aplica pe
autorizaţia laboratorului viza de reînnoire şi va emite o nouă
anexă ce va cuprinde toate profilurile şi încercările pentru
care s-a reînnoit autorizaţia.
(1)În cazul în
care, cu ocazia reînnoirii autorizaţiei, laboratorul solicită şi
extinderea unor profiluri şi încercări, se va
aplica procedura de la cap. IX.
(2)În situaţia prevăzută la alin. (1),
confirmarea extinderii profilurilor şi încercărilor se va face de către ISC odată cu reînnoirea
autorizaţiei, prin cuprinderea în anexa la autorizaţie a profilurilor
şi încercărilor pentru care s-a acordat extinderea.
(1)Secretarul
general al ISC poate dispune sancţiuni împotriva laboratoarelor
autorizate, la propunerea IJC/ICB, pe baza referatelor întocmite de comisiile
de autorizare, pentru următoarele fapte:
a)neîndeplinirea corespunzătoare a
obligaţiilor specifice;
b)abateri de la cerinţele avute în vedere la autorizare;
c)reclamaţii privind abateri grave dovedite;
d)documente emise pentru profiluri şi
încercări neautorizate;
e)utilizarea de aparatură neverificată metrologic.
(2)Sancţiunile pentru faptele prevăzute la alin. (1) ce pot fi dispuse laboratoarelor autorizate sunt
următoarele:
(1)Suspendarea autorizaţiei
pentru unul sau mai multe profiluri şi încercări se realizează
în situaţia în care echipele de supraveghere, pe baza declaraţiilor
laboratorului, a observaţiilor proprii
şi/sau a reclamaţiilor privind abaterile dovedite, constată
că există deficienţe în activitatea acestora, care fac
imposibilă efectuarea unor încercări pentru profilurile şi
încercările autorizate în condiţiile declarate.
(2)Deciziile de
suspendare a autorizaţiilor sunt luate de
secretarul general al ISC, la propunerea comisiilor de autorizare ale IJC/ICB,
pe baza proceselor-verbale întocmite de evaluatori.
(3)După
aplicarea/realizarea acţiunilor corective de eliminare a
neconformităţilor care au condus la suspendarea autorizaţiei,
laboratorul va notifica/înştiinţa
evaluatorul.
(4)Evaluatorul va efectua o inspecţie pentru evaluarea modului de
eliminare a neconformităţilor şi, în funcţie de
constatări, va propune, după caz, menţinerea sau ridicarea
suspendării.
(1)Retragerea
autorizaţiilor se efectuează în cazul în care echipele de
supraveghere constată abateri repetate şi din culpă în
funcţionarea laboratoarelor, precum şi în cazul constatării unor
neconformităţi care pot influenţa calitatea
activităţii lor, acestea putând propune retragerea autorizaţiilor
atât pentru unul, cât şi pentru mai multe sau pentru toate
profilurile/încercările autorizate.
(2)Deciziile de
retragere a autorizaţiilor sunt luate de
secretarul general al ISC la propunerea comisiilor de autorizare ale IJC/ICB,
pe baza proceselor-verbale întocmite de evaluatori.
(3)ISC
comunică laboratoarelor decizia de retragere a
autorizaţiei şi operează noua situaţie în Registrul
laboratoarelor de analiză şi încercări în construcţii,
autorizate.
(4)În cazul
retragerii autorizaţiei, laboratorul are obligaţia să
predea autorizaţia/autorizaţiile în original la IJC/ICB în
jurisdicţia căruia îşi desfăşoară activitatea. Autorizaţia/Autorizaţiile se va/vor reţine atât în
cazul retragerii pentru toate profilurile şi încercările solicitate,
cât şi în cazul în care se vor retrage anumite profiluri şi
încercări, corespunzător abaterilor constatate. În acest ultim
caz, autorizaţia se va modifica
corespunzător.
Eliberarea de
rapoarte de analize/încercări de către laboratoare după
suspendarea sau retragerea autorizaţiei se sancţionează în
conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 10/1995 privind calitatea în
construcţii, cu modificările ulterioare.
Deciziile de
suspendare şi retragere a autorizaţiilor pot
fi contestate la ISC în termen de 15 zile de la data comunicării.
Laboratoarele cărora li s-a retras autorizaţia pot solicita o
nouă autorizare, reluând procedura de autorizare, după remedierea
deficienţelor, cheltuielile pentru autorizare, în această
situaţie, fiind cele prevăzute la art. 36.
Cheltuielile
pentru autorizare sunt în valoare de 200 lei pentru un set de 5 încercări
şi se modifică prin decizie a secretarului general al ISC.
(1)În
situaţia desfiinţării unui laborator autorizat, conducerea
unităţii tutelare va informa în scris, în termen de 10 zile de la
desfiinţare, IJC/ICB în raza căruia a funcţionat.
(2)Autorizaţia îşi pierde valabilitatea în cazul întreruperii
activităţii unui laborator timp de 2 ani consecutiv.
CAPITOLUL XIII: Dispoziţii finale
(1)Autorizaţiile
emise de ISC anterior intrării în vigoare a prezentei proceduri îşi
menţin valabilitatea până la expirarea termenelor pentru care au fost
eliberate, acestea fiind înscrise în Registrul laboratoarelor de analize şi
încercări în construcţii, autorizate, cu respectarea prevederilor
prezentei proceduri.
(2)ISC va consemna în Registrul laboratoarelor de analiză
şi încercări în construcţii, autorizate situaţiile de
retragere şi/sau suspendare a autorizaţiilor laboratoarelor, precum
şi laboratoarele desfiinţate.
Autorizaţiile
cuprind în anexă lista cu profilurile şi încercările pentru care
s-a autorizat laboratorul.
Documentele
emise de laboratoare sunt valabile în următoarele condiţii:
a)laboratorul emitent este autorizat, potrivit legii;
b)documentele sunt emise de laborator
corespunzător profilurilor şi încercărilor de
competenţă, autorizate.
(1)În cazul
pierderii sau deteriorării unei autorizaţii se poate elibera un duplicat.
(2)În vederea
eliberării duplicatului unei autorizaţii, laboratorul solicitant va depune la ISC următoarele documente:
a)o cerere din care să reiasă motivul pentru
care se solicită eliberarea unui duplicat;
b)anunţul pierderii autorizaţiei, prin
care se declară nulă, publicat într-un ziar de mare tiraj, sau
autorizaţia deteriorată, după caz.
Autorizarea
laboratoarelor de către ISC nu implică transferul de
responsabilităţi de la persoana juridică autorizată la ISC
şi nici nu o exonerează pe aceasta de obligaţiile ce îi revin potrivit legii şi prezentei proceduri.
Urmărirea
aplicării şi controlul respectării prevederilor prezentei
proceduri se face de către ISC, prin inspectoratele judeţene în
construcţii, respectiv Inspectoratul în Construcţii Bucureşti.
Anexele nr. 1-12 fac parte integrantă din
prezenta procedură.
ANEXA Nr. 1: CERINŢE
GENERALE de competenţă în vederea autorizării laboratoarelor de
analiză şi încercări în activitatea de construcţii
1.1.Laboratorul trebuie
să dispună de o organizare care să îi permită
desfăşurarea activităţii astfel încât rezultatul
încercărilor efectuate să nu fie influenţat negativ, sub nicio
formă, de eventuale deficienţe din acest domeniu, şi anume:
a)laboratorul trebuie să aibă o structură
juridică bine definită, acesta putând funcţiona ca o entitate
juridică sau în cadrul unei entităţi juridice. Laboratorul poate fi structurat în mai multe unităţi
tehnice corespunzătoare profilelor de încercări.
b)relaţiile de subordonare ale laboratorului în
cadrul instituţiei sau operatorului economic în care
funcţionează trebuie să fie astfel stabilite încât să nu
permită exercitarea de presiuni financiare sau de orice natură care
să influenţeze imparţialitatea, integritatea şi
credibilitatea activităţii laboratorului. În acest sens laboratorul
de încercări va fi subordonat direct
conducătorului instituţiei/operatorului economic respectiv.
c)laboratorul trebuie să dispună de un
sistem de management al calităţii corespunzător domeniului
său de activitate, care să cuprindă informaţii explicite
privind organizarea şi funcţionarea lui.
d)laboratorul va fi organizat astfel încât fiecare
persoană să aibă responsabilităţi riguros definite ca
arie de desfăşurare şi limite de competenţă;
şeful de laborator în construcţii şi personalul tehnic trebuie
să aibă autoritatea şi resursele necesare realizării
sarcinilor.
1.2.Laboratorul trebuie
să dispună, în conformitate cu domeniul specific de activitate, de
următoarele:
a)documentaţia tehnică în vigoare -
standarde, norme tehnice, specificaţii, instrucţiuni etc. - care
reglementează condiţiile şi modul de efectuare a
încercărilor pentru care solicită autorizarea;
b)legislaţia în vigoare specifică
laboratoarelor de încercări în construcţii;
c)SR EN ISO CEI 17025:2005 şi SR EN ISO CEI
17025:2005/AC:2007 - Cerinţe generale pentru competenţa
laboratoarelor de încercări şi etalonări;
d)documentele sistemului de management al
calităţii aplicabile activităţii de laborator - manual,
proceduri, instrucţiuni, planul calităţii şi altele
asemenea.
a)Laboratorul trebuie să dispună de
personal în număr suficient pentru a asigura efectuarea la frecvenţa
din reglementări a încercărilor pentru care solicită autorizarea
şi pentru asigurarea continuităţii în executarea şi luarea
deciziilor, avându-se în vedere şi eventualele evenimente neprevăzute
care pot apărea.
b)Şeful de laborator în construcţii trebuie să fie
personal permanent angajat al laboratorului.
c)Personalul trebuie să aibă pregătirea
tehnică şi experienţa profesională necesară
îndeplinirii atribuţiilor postului pe care îl deţine; să
cunoască şi să aplice politica şi procedurile sistemului de
management al calităţii aferente activităţii lor.
d)Personalul care execută încercări nedistructive pe
elemente şi structuri de beton şi metal trebuie să
îndeplinească cerinţele de studii şi experienţă
profesională prevăzute în anexa nr. 5 la
procedură.
e)Laboratorul trebuie să fie condus de un şef
de laborator care trebuie să îndeplinească cerinţele de studii
şi experienţă profesională cuprinse în anexa nr. 5 la procedură.
f)Laboratorul trebuie să aibă toate
documentele necesare dovedirii competenţei profesionale a personalului de
laborator, respectiv calificare profesională, experienţă
profesională, dovezi de instruire, certificate de absolvire.
g)Laboratorul
trebuie să menţină fişe ale postului pentru tot personalul
- şef laborator, specialist încercări nedistructive etc., astfel
încât fiecare să îşi cunoască atribuţiile, sarcinile,
responsabilităţile, nivelurile de decizie şi de
competenţă.
h)Laboratorul trebuie să aibă un Program anual
de instruire a personalului de laborator şi trebuie să prezinte
dovezi privind realizarea acestuia.
2.2.Evaluarea şefului
de laborator şi/sau a specialistului încercări nedistructive se va
realiza de către inspectorii de specialitate responsabili cu evaluarea
laboratorului în vederea autorizării, la sediul laboratorului, după
cum urmează:
a)evaluarea şefului de laborator în
construcţii se va efectua pe baza:
(i)documentelor care atestă îndeplinirea cerinţelor
de studii şi experienţă profesională: diplomă de
studii, curriculum vitae, carte de muncă/declaraţie pe propria
răspundere pentru îndeplinirea condiţiilor de experienţă profesională,
certificate de absolvire, adeverinţe/diplome privind instruiri
profesionale;
(ii)unui
chestionar scris, cuprinzând 20 de întrebări tip grilă, din domeniul
de încercări specifice laboratorului, al standardelor SR EN ISO CEI
17025:2005, SR EN ISO CEI 17025:2005/AC:2007 şi al legislaţiei în
domeniu în vigoare;
b)evaluarea specialiştilor în încercării nedistructive
se va efectua pe baza:
(i)documentelor care atestă îndeplinirea cerinţelor
de studii şi experienţă profesională: diplomă de
studii, curriculum vitae, carte de muncă/declaraţie pe propria
răspundere pentru îndeplinirea condiţiilor de experienţă profesională,
certificate de absolvire, adeverinţe/diplome privind instruiri
profesionale;
(ii)unui chestionar scris, cuprinzând 10 întrebări tip
grilă, din domeniul de încercări nedistructive betoane/metal şi
al legislaţiei în domeniu în vigoare;
c)când laboratorul solicită autorizarea şi pentru
încercări nedistructive şi şeful de laborator nu este
aceeaşi persoană cu specialistul în încercări nedistructive,
aceştia vor fi evaluaţi separat.
a)Laboratorul trebuie să dispună de
spaţiul şi utilităţile necesare executării corecte a
tuturor activităţilor pentru fiecare profil de încercări
autorizat.
b)Spaţiul şi utilităţile de
care dispune laboratorul trebuie să asigure condiţiile impuse de
reglementările tehnice în vigoare pentru stocarea şi pregătirea
probelor supuse încercărilor, înainte şi după încercare,
efectuarea încercărilor, înregistrările şi prelucrarea datelor.
c)Spaţiul
şi utilităţile aferente trebuie să garanteze
menţinerea permanentă a condiţiilor de igienă,
temperatură, umiditate, protecţie împotriva noxelor şi
protecţia muncii prevăzute pentru domeniul de activitate al
laboratorului, protecţia mediului înconjurător, eliminarea
influenţei factorilor externi.
d)Spaţiul destinat activităţii de
laborator trebuie să fie astfel dimensionat şi ordonat încât să
asigure desfăşurarea corectă a încercărilor, să nu
conducă la interferări de fluxuri, să asigure spaţii de
arhivare şi depozitare a echipamentelor neconforme etc.
e)Localul în care îşi desfăşoară
activitatea laboratorul trebuie să fie precis şi bine delimitat de
eventuale spaţii vecine în care se desfăşoară alte
activităţi.
f)Condiţiile de acces în localul laboratorului
trebuie să asigure ţinerea sub control a accesului persoanelor
străine în conformitate cu regulile stabilite de conducerea laboratorului,
în vederea asigurării confidenţialităţii rezultatelor
încercărilor.
g)Laboratorul trebuie să dispună de
mobilier corespunzător care să asigure condiţiile din standarde
privind efectuarea încercărilor şi pentru asigurarea condiţiilor
de păstrare a documentelor în condiţii de confidenţialitate.
4.Echipamente de măsură şi
încercări
4.1.Laboratorul trebuie
să dispună de echipamentul de măsură şi încercare,
precum şi de materialele, produsele şi dispozitivele auxiliare
necesare efectuării încercărilor pentru care solicită
autorizarea, în conformitate cu reglementările tehnice în vigoare.
4.2.Gradul de precizie a
echipamentelor de măsurare şi încercare trebuie să fie cel
puţin cel indicat de standardul sau norma tehnică de încercare.
4.3.Echipamentele de
măsurare şi încercare utilizate la efectuarea încercărilor
trebuie să fie în bună stare de funcţionare, confirmată
prin avize de verificare şi etalonarea metrologică la zi, eliberate
de organisme sau persoane autorizate legal în acest scop.
În acest sens,
laboratorul trebuie să dispună de:
a)programe de întreţinere şi verificare
curentă a echipamentelor;
b)program anual de verificare metrologică şi
etalonare a echipamentelor;
c)set de etalonare, în cazul efectuării în cadrul
laboratorului a operaţiunilor de etalonare a unor aparate;
d)contract de prestări servicii încheiat cu o unitate
specializată în verificări metrologice.
4.4.Laboratorul trebuie
să dispună de un sistem clar şi actualizat permanent de
gestionare a echipamentelor de măsurare şi încercare, care să
cuprindă:
a)evidenţa centralizată a echipamentelor
(aparate de măsurare, încercare, dispozitive auxiliare);
b)fişe individuale pentru aparatura de încercare, care vor
cuprinde următoarele date:
b.2).
destinaţia echipamentului;
b.3).
producătorul, anul fabricaţiei, tipul, numărul de înregistrare;
b.4).
caracteristicile tehnice;
b.5). data
punerii în funcţiune;
b.6).
verificările metrologice necesare: frecvenţa, modul de realizare;
b.7).
condiţiile speciale de utilizare;
b.8).
localizarea în cadrul laboratorului;
b.9).
documentele de atestare a efectuării verificărilor metrologice;
b.10). documentele de atestare a unor operaţii de
verificare periodică, întreţinere şi reparaţii;
c)o evidenţă completă cu materialele,
produsele şi dispozitivele auxiliare (consumabile şi neconsumabile)
necesare efectuării încercărilor;
d)un sistem de identificare, evidenţă şi
depozitare a aparaturii defecte sau care în urma verificării metrologice
nu a primit aviz de utilizare, în aşa fel încât:
(i)identificarea să fie clară, prin etichetare;
(ii)depozitarea să fie făcută în spaţii
special destinate acestui scop.
a)Laboratorul trebuie să utilizeze pentru
înregistrarea rezultatelor încercărilor rapoarte de încercare.
b)Forma şi conţinutul rapoartelor de încercare
vor fi conforme cu prevederile reglementărilor tehnice aplicabile,
dacă este cazul.
c)Rapoartele de încercare trebuie să cuprindă
informaţiile cerute de metoda de încercare utilizată,
informaţiile cerute de client şi necesare pentru interpretarea
rezultatelor.
d)Rapoartele de încercare trebuie să cuprindă
cel puţin informaţiile impuse de SR EN ISO CEI 17025: 2005 şi SR
EN ISO CEI 17025: 2005/AC: 2007.
a)Laboratorul trebuie să utilizeze pentru
efectuarea încercărilor autorizate metode de încercare şi moduri de
lucru precizate prin reglementări tehnice.
b)Laboratorul trebuie să dispună de proceduri
şi instrucţiuni de lucru scrise privind eşantionarea şi
efectuarea încercărilor.
c)Instrucţiunile
vor reglementa toate aspectele privind executarea încercărilor:
caracteristicile probelor supuse încercării, păstrarea şi
pregătirea probelor, executarea încercării, înregistrarea şi
prelucrarea rezultatelor, buletinul sau raportul de încercare, condiţiile
de acceptare, echipamentele de încercare, măsurarea incertitudinilor,
materialele consumabile şi personalul responsabil cu efectuarea şi
validarea rezultatelor încercărilor.
7.Sistemul de management al calităţii
Laboratorul
trebuie să facă dovada instituirii şi implementării unui
sistem propriu de management al calităţii corespunzător
structurii sale de organizare, cu respectarea prevederilor SR EN ISO CEI 17025:
2005, SR EN ISO CEI 17025: 2005/AC: 2007 şi ISO 9001/2008.
Laboratorul
trebuie să dispună de un sistem bine definit
de înregistrare a evidenţei şi de arhivare a documentelor primite
şi emise de laborator, astfel încât:
a)înregistrările să cuprindă toate
informaţiile necesare identificării expeditorului şi
destinatarului după codificare;
b)să fie asigurată confidenţialitatea
conţinutului documentelor, conform hotărârilor conducerii
laboratorului;
c)să asigure condiţii sigure de arhivare şi
păstrare a documentelor.
ANEXA Nr. 2: FIŞA DE
IDENTIFICARE LABORATOR
1.Date privind instituţia tutelară (laborator
independent)
1.1.Denumirea:
.................................................................................................................................
1.2.Adresa:
........................................................................................................................................
1.3.Nr. de
telefon/Fax:
.......................................................................................................................
1.4.E-mail:
.................................................................; web:
.............................................................
1.5.Statutul juridic
.............................................................................................................................
1.6.Cod unic de
înregistrare
..............................................................................................................
1.7.Nr. de ordine la
registrul comerţului
............................................................................................
1.8.Persoana de conducere
delegată pentru reprezentare
..............................................................
2.Date privind laboratorul de încercări
2.1.Denumirea/gradul ............................................................................................................................
2.2.Adresa
.........................................................................................................................................
2.3.Nr. de
telefon/Fax.............................................................................................................................
2.4.Efectiv total personal
laborator: ....................................................................................................,
din care personal tehnic: .................................................................................................................
ANEXA Nr. 3: LISTA
profilurilor şi încercărilor pentru care se solicită autorizarea/extinderea/reînnoirea
Societatea ......................
Laboratorul .....................
Profilul |
Denumirea
încercării |
Standardul
sau norma care stabileşte cum se face încercarea |
Aparatura
utilizată de laborator pentru efectuarea încercării şi
impusă de normele tehnice |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
.................................
...................................
MINISTERUL
DEZVOLTĂRII REGIONALE ŞI TURISMULUI Inspectoratul
Judeţean în Construcţii .................................. INSPECTORATUL
ÎN CONSTRUCŢII BUCUREŞTI |
|
PROCES-VERBAL
de evaluare laborator
Încheiat astăzi ......................
|
Evaluare în vederea menţinerii
autorizării |
|
|
|||||||
Date de identificare laborator |
|
|||||||||
Proprietar laborator: |
Nr. de înregistrare la registrul
comerţului: |
|
||||||||
Adresă proprietar: |
CUI societate: |
|
||||||||
Nr. de telefon: |
|
|||||||||
Adresă laborator: |
Banca/cod IBAN: |
|
||||||||
Numele şi prenumele inspectorilor |
Nr. legitimaţiei |
Numerele de înregistrare de la: |
|
|||||||
|
|
IJC/ICB |
|
|
||||||
|
|
Unitatea evaluată |
|
|
||||||
1. Baza legală a inspecţiei: |
|
|||||||||
- Legea nr. 10/1995 privind calitatea în
construcţii, cu modificările ulterioare - Ordonanţa Guvernului nr. 63/2001 privind
înfiinţarea Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C.,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 707/2001, cu
modificările şi completările ulterioare - Regulament privind controlul de stat
al calităţii în construcţii, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 272/1994 - Regulamentul privind autorizarea
laboratoarelor de analize şi încercări în
activitatea de construcţii, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 808/2005 - SR EN ISO CE117025: 2005 şi SREN
ISO CE 117025: 2005/AC: 2007 - Cerinţe generale pentru
competenţa laboratoarelor de încercări şi etalonări |
- Procedura privind evaluarea
laboratoarelor de analize şi încercări în
activitatea de construcţii în vederea autorizării, aprobată
prin Ordinul ministrului dezvoltării regionale şi turismului nr. 1.497/2011-
Reglementări tehnice (regulamente, proceduri, specificaţii,
normative, instrucţiuni, ghiduri, metodologii, manuale etc.) |
|||||||||
2. Inspecţia s-a efectuat în
prezenţa reprezentanţilor laboratorului: |
||||||||||
Numele
şi prenumele |
Calitatea |
Telefon: |
||||||||
|
|
|
||||||||
|
|
|
||||||||
|
|
|
||||||||
3. La inspecţie au mai participat: |
||||||||||
Numele
şi prenumele |
Calitatea |
|
||||||||
|
|
|
||||||||
|
|
|
||||||||
4. Stadiul realizării
măsurilor constatate anterior |
||||||||||
.................................................................................................................................................................................... |
||||||||||
5. Controlul documentelor (organizare
generală şi resurse umane): Răspuns posibil: DA, NU, N/A (nu se
aplică), O (observaţii în caz de neconformitate sau
completări) |
||||||||||
5.1. Autorizaţia laboratorului nr.
............../.................... |
|
|||||||||
5.2. Autorizaţia de construire a
laboratorului nr. ......./............ |
|
|||||||||
5.3. Certificat sistem de calitate nr.
............../.................... |
|
|||||||||
5.4. Regulament de organizare şi
funcţionare (Nu este obligatoriu ROF, dacă organizarea şi
funcţionarea sunt documentate în sistemul de management): |
|
|||||||||
5.5. Organigrame oficiale (ale
organizaţiei din care face parte laboratorul, ale laboratorului) |
|
|||||||||
5.6. Organizarea permite activitatea
fără presiuni |
|
|||||||||
5.7. Manual management calitate
(propriu) |
|
|||||||||
5.8. Proceduri generale (sistem şi
operaţionale) |
|
|||||||||
5.9. Proceduri de lucru încercări
de laborator |
|
|||||||||
5.10. Laboratorul dispune de standarde,
normative, legislaţie etc. corespunzătoare activităţii
autorizate |
|
|||||||||
5.11. Laboratorul foloseşte
personal angajat permanent (lista personal laborator permanent şi/sau cu
contract de colaborare) |
|
|||||||||
5.12. Decizia de numire a şefului
de laborator nr. ............../.................... |
|
|||||||||
5.13. Decizia de numire a specialistului
de încercări nedistructive nr. ......../...... |
|
|||||||||
5.14. Personalul tehnic
corespunzător profesional şi numeric |
|
|||||||||
5.15. Fişe post |
|
|||||||||
5.16. Se ţine o evidenţă
corespunzătoare a înregistrărilor privind verificările
prevăzute la pct. 5 (cf. pct. 4.13 din SR EN ISO/CEI 17025) |
|
|||||||||
6. Observaţii la pct. 5: |
||||
...................................................................................................................................................................................... |
||||
7. Sistemul de management Răspuns posibil: DA, NU, N/A (nu se
aplică), O (observaţii în caz de neeonformitate sau
completări) |
||||
7.1. Documentele sistemului de
management sunt aprobate |
|
|||
7.2. Documentele modificate sunt
reexaminate şi aprobate |
|
|||
7.3. Documentele sunt identificate
şi difuzate în ediţia în vigoare la locurile de utilizare |
|
|||
7.4. Se ţine o evidenţă
corespunzătoare a documentelor |
|
|||
7.5. Este specificat modul de arhivare a
documentelor perimate |
|
|||
7.6. Este realizată analiza SMC de
către managementul de vârf la intervale planificate pentru a-i asigura
continua conformitate, adecvare şi eficacitate |
|
|||
7.7. Înregistrările analizei de
management sunt păstrate |
|
|||
7.8. Este realizată analiza
cerinţelor privind încercările înaintea emiterii ofertei şi
înaintea acceptării contractului/comenzii/modificărilor la
contract/comandă |
|
|||
7.9. Este asigurat controlul
încercărilor subcontractate |
|
|||
7.10. Programul de audit intern anul ....... |
|
|||
7.11. Este asigurată efectuarea la
intervale planificate de audituri interne pentru a stabili dacă se
menţin cerinţele sistemului de management şi cerinţele SR
EN ISO CEI 17025: 2005/AC: 2007 |
|
|||
7.12. Managementul responsabil pe zona
auditată a adoptat acţiuni în vederea eliminării
neconformităţii detectate şi a cauzelor acestora, acolo unde a
fost cazul |
|
|||
7.13. Au fost întocmite rapoarte de
neconformitate |
|
|||
7.14. Au fost întocmite rapoarte de
acţiuni corective/preventive |
|
|||
7.15. S-a efectuat verificarea
implementării acţiunilor stabilite |
|
|||
7.16. Registru de reclamaţii |
|
|||
7.17. Programul de instruire a
personalului anul ......./înregistrări privind realizarea instruirii |
|
|||
7.18. Se ţine o evidenţă
corespunzătoare a înregistrărilor privind verificări ale pct.
7 (cf. pct. 4.13 din SR EN ISO/CEI 17025) |
|
|||
7.19. Se arhivează
corespunzător documentele |
|
|||
8. Observaţii la pct. 7: |
||||
.............................................................................................................................................................................. |
||||
9. Organizare şi dotare -
spaţiu şi mediu laborator: Răspuns posibil: DA, NU, N/A (nu se
aplică), O (observaţii în caz de neconformitate sau
completări) |
||||
9.1. Laboratorul este prevăzut cu
utilităţile necesare |
|
|||
9.2. Spaţii corespunzătoare
pentru păstrarea probelor |
|
|||
9.3. Spaţii şi dotări
corespunzătoare pentru efectuarea încercărilor |
|
|||
9.4. Spaţiu special amenajat cu
fişete metalice/dulapuri sigure, pentru arhivarea documentelor specifice
laboratorului |
|
|||
9.5. Flux de încercări organizat
corespunzător |
|
|||
10. Observaţii la pct. 9: |
||||
..................................................................................................................................................................................... |
||||
11. Verificare aparatură şi
dispozitive de măsurare Răspuns posibil: DA, NU, N/A (nu se
aplică), O (observaţii în caz de neconformitate sau completări) |
||||
11.1. Aparatura de laborator (EMM,
echipamente auxiliare) este identificată/etichetată (în corelare cu
lista de profiluri şi încercări în care este specificată/sunt
specificate aparatura/dispozitivele auxiliare utilizate de laborator pentru
fiecare încercare) |
|
|||
11.2. Registrul de evidenţă a
aparaturii şi echipamentele de laborator/Fişe de evidenţă |
|
|||
11.3. Laboratorul dispune de tot
echipamentul de măsură şi încercare, precum şi de
materialele, produsele şi dispozitivele auxiliare necesare
efectuării încercărilor, în conformitate cu reglementările
tehnice în vigoare |
|
|||
11.4. Instrucţiuni de utilizare,
funcţionare şi de întreţinere a aparaturii de laborator |
|
|||
11.5. Aparatura şi dispozitivele de
măsurare defecte sunt identificate |
|
|||
11.6. Aparatura şi dispozitivele de
măsurare defecte sunt izolate |
|
|||
11.7. Gradul de precizie a
echipamentelor de măsurare şi încercare este cel puţin cel
indicat de standardul sau de norma tehnică de încercare |
|
|||
11.8. Programe
etalonări/verificări metrologice, verificări aparatură
din laborator anul ....... |
|
|||
11.9. Se efectuează
etalonarea/verificarea metrologică a echipamentelor de măsurare
şi încercare din laborator |
|
|||
11.10. Se ţine o evidenţă
corespunzătoare a etalonărilor/verificărilor metrologice a
aparaturii din laborator |
|
|||
11.11. Se ţine o evidenţă
corespunzătoare a înregistrărilor privind verificări ale pct.
11 (cf. pct. 4.13 din SR EN ISO/CEI 17025) |
|
|||
12. Observaţii la pct. 11: |
||||
...................................................................................................................................................................................... |
||||
13. Verificare realizare
încercări/emiterea rapoartelor de încercări |
||||
13.1. Contracte/Comenzi scrise pentru
încercările efectuate |
|
|||
13.2. Plan de control al
calităţii (PCCVI) întocmit pe tipuri de materiale, faze de control
care să includă frecvenţa de efectuare a încercărilor (se
aplică în cazul laboratoarelor care efectuează încercări pentru
operatorul economic de care aparţine/în cazul contractelor sau
lucrărilor unde este asumată responsabilitatea de către
laborator) |
|
|||
13.3. Se respectă procedurile de
eşantionare, pregătire, efectuare încercări (după caz) |
|
|||
13.4. Raportarea rezultatelor; rapoarte
de încercări (corectitudinea redactării, a transmiterii) (conform
anexei nr. 1 pct. 5 "Procedura de autorizare" şi cap. 5.10 din
SR EN ISO/CEI 17025) |
|
|||
13.5. Asigurarea
trasabilităţii încercărilor şi rezultatelor |
|
|||
13.6. Se ţine o evidenţă
corespunzătoare a înregistrărilor privind verificări ale pct.
13 (cf. pct. 4.13 din SR EN ISO/CEI 17025:2005/AC:2007) |
|
|||
14. Diverse Răspuns posibil: DA,
NU, N/A (nu se aplică), O (observaţii în caz de neconformitate sau
completări) |
|
|||
14.1. A fost dispusă suspendarea
autorizaţiei laboratorului |
|
|||
14.2. A fost dispusă retragerea
autorizaţiei |
|
|||
14.3. După remedierea
neconformităţilor care au dus la suspendarea autorizaţiei,
reînceperea activităţii s-a efectuat pe baza reconfirmării
certificatului de autorizare de către comisia de autorizare |
|
|||
15. Observaţii la pct. 14: |
||||
................................................................................................................................................................................ |
||||
16. Alte constatări |
||||
................................................................................................................................................................................ |
||||
17. Neconformităţi constatate: |
Abateri faţă de: |
|||
...................................................................................................................... |
.......................................... |
|||
18. Măsuri dispuse |
||||
01 |
|
Termen: |
||
Răspunde: |
||||
02 |
|
Termen: |
||
Răspunde |
||||
03 |
|
Termen: |
||
Răspunde: |
||||
04 |
|
Termen: |
||
Răspunde: |
||||
Responsabilii desemnaţi în
prezentul raport de evaluare vor prezenta în scris la IJC/ICB modul de ducere
la îndeplinire a măsurilor stabilite. |
Termen: |
|||
19. Paginile anexate, în număr de
...................... fac parte integrantă din prezentul proces-verbal. |
||||
Prezentul proces-verbal de evaluare a
fost întocmit în .............................. exemplare, câte unul pentru
fiecare parte semnatară. |
||||
Semnături |
||||
Din partea IJC/ICB: Numele: Prenumele: Semnătura: |
Din partea: |
|||
În cazul în
care spaţiile alocate rubricilor sunt insuficiente, se pot ataşa
pagini care devin parte integrantă a
procesului-verbal de evaluare.
ANEXA Nr. 5: CERINŢE de
studii şi experienţă profesională pentru evaluarea
personalului
1.Şef
laborator în construcţii
Cerinţe
de calificare |
||
Studii |
Vechimea
în activitatea de laborator |
|
III |
Tehnician - specializarea: construcţii/chimist (materiale de
construcţii) |
5
ani |
Studii de scurtă
durată/Subinginer - specializarea: |
2
ani |
|
- Construcţii civile, industriale
şi agricole, Căi ferate, drumuri şi poduri, Amenajări
şi construcţii hidrotehnice, îmbunătăţiri funciare,
Instalaţii, Inginerie civilă |
||
- Chimie anorganică |
||
- Chimie (materiale de construcţii) |
||
- Alte specializări - conform
domeniului de activitate al laboratorului (energetică şi
electrotehnică, tehnologia sudurii etc.) |
||
Studii de lungă durată -
specializarea: |
1
an |
|
- Construcţii civile, industriale
şi agricole, Căi ferate, drumuri şi poduri, Amenajări
şi construcţii hidrotehnice, îmbunătăţiri funciare,
Instalaţii, Inginerie civilă |
||
- Chimie anorganică |
||
- Chimie (materiale de construcţii) |
||
- Alte specializări - conform
domeniului de activitate al laboratorului (inginer geolog, energetică
şi electrotehnică, tehnologia sudurii etc.) |
||
II |
Studii de scurtă
durată/Subinginer - specializarea: |
5
ani |
- Construcţii civile, industriale
şi agricole, Căi ferate, drumuri şi poduri, Amenajări
şi construcţii hidrotehnice, îmbunătăţiri funciare,
Instalaţii, Inginerie civilă |
||
- Chimie anorganică |
||
- Chimie (materiale de construcţii) |
||
- Alte specializări - conform
domeniului de activitate al laboratorului (inginer geolog, energetică
şi electrotehnică, tehnologia sudurii etc.) |
||
Studii de lungă durată -
specializarea: |
2
ani |
|
- Construcţii civile, industriale
şi agricole, Căi ferate, drumuri şi poduri, Amenajări
şi construcţii hidrotehnice, îmbunătăţiri funciare,
Instalaţii, Inginerie civilă |
||
- Chimie anorganică |
||
- Chimie (materiale de construcţii) |
||
- Alte specializări - conform
domeniului de activitate al laboratorului (inginer geolog, energetică
şi electrotehnică, tehnologia sudurii etc.) |
||
I |
Studii de lungă durată -
specializarea: |
3
ani |
- Construcţii civile, industriale
şi agricole, Căi ferate, drumuri şi poduri, Amenajări
şi construcţii hidrotehnice, îmbunătăţiri funciare,
Instalaţii, Inginerie civilă |
||
- Chimie anorganică |
||
- Chimie (materiale de construcţii) |
||
- Alte specializări - conform
domeniului de activitate al laboratorului (inginer geolog, energetică
şi electrotehnică, tehnologia sudurii etc.) |
2.Specialist încercări nedistructive
Vechimea
minimă în activitatea de laborator |
||
Studii de lungă durată |
Absolvent
de facultate tehnică |
4
ani |
Studii de scurtă
durată/subinginer |
||
Curs de instruire în domeniu |
||
Alte documente eliberate de Comisia
Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare,
Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune
şi Instalaţiilor de Ridicat (după caz) |
ANEXA Nr. 6: CERERE DE
AUTORIZARE - Laborator de analiză şi încercări în activitatea de
construcţii
Autorizare |_|
Extindere |_| Modificare |_|
Prin prezenta cerere,............................. (denumirea
instituţiei) ...................................................., reprezentată
prin .................................................,cu sediul în
....................................................................................,
vă solicităm declanşarea procedurii de autorizare pentru
laboratorul ................................................................................................................
gradul ..........; în acest sens vă supunem spre analiză dosarul de
autorizare anexat, compus din:
1 fişa de
identificare a laboratorului;
2 lista
profilurilor şi încercărilor de laborator pentru care se
solicită autorizarea;
3 chestionarul
de informare şi autoevaluare;
4 decizia de
numire a şefului de laborator/specialistului în încercări
nedistructive;
5 copia de pe
acreditarea din partea organismelor naţionale de acreditare din România
sau din ţări membre ale Uniunii Europene (dacă este cazul).
Declarăm
prin prezenta că am luat cunoştinţă de prevederile
reglementărilor tehnice şi legislaţiei în vigoare aplicabile
activităţii laboratorului pentru care solicităm autorizarea
şi ne angajăm să respectăm prevederile acestor
reglementări pe toată perioada de valabilitate a autorizaţiei,
în caz contrar suntem de acord cu suspendarea sau retragerea autorizaţiei.
Vă
rugăm ca după analizarea dosarului de autorizare, în cazul în care
acesta corespunde exigenţelor stabilite pentru autorizare, să propuneţi perioada de efectuare a
evaluării la faţa locului a laboratorului.
...................................
..................................
Data:
.........................
ANEXA Nr. 7: CHESTIONAR de
informare şi autoevaluare
Prezentul
chestionar are drept scop prezentarea principalelor date privind laboratorul de
încercări în vederea analizării oportunităţii vizitei de
evaluare preliminară.
Cerinţa
evaluată |
Rezultatul
autoevaluării |
|||
Da |
Nu |
Observaţii |
||
A. |
Organizare generală |
|||
1. |
Laboratorul dispune de o organizare care
îi permite desfăşurarea activităţii astfel încât să
nu se exercite presiuni financiare sau de altă natură care pot
influenţa imparţialitatea, integritatea şi credibilitatea
activităţii de laborator? |
|
|
|
2. |
Sunt asigurate spaţiile necesare de
desfăşurare în bune condiţii a
încercărilor? (Se precizează anexa care prezintă planul
laboratorului.) |
|
|
|
3. |
Sunt stabilite atribuţiile,
sarcinile, responsabilităţile etc. laboratorului într-un regulament
de organizare şi funcţionare al laboratorului sau capitolul din
regulamentul de organizare şi funcţionare al instituţiei
tutelare? |
|
|
|
B. |
Resurse umane |
|||
4. |
Laboratorul dispune de personal astfel
încât să asigure atât conducerea, cât şi efectuarea
încercărilor pentru care solicită autorizarea cu frecvenţa
planificată? (Se precizează anexa care prezintă lista cu
personalul încadrat special pentru laborator - numele, funcţia,
calificarea; pentru personalul autorizat se completează inclusiv
numărul de autorizaţie.) |
|
|
|
5. |
Personalul angajat la laborator
are fişa postului întocmită astfel încât să
cuprindă atribuţiile, sarcinile, responsabilităţile,
nivelurile de decizie şi de competenţă? |
|
|
|
6. |
Este desemnat un responsabil cu
metrologia în laborator? |
|
|
|
7. |
Personalul angajat la laborator
are cunoştinţele necesare privind legislaţia, standardele,
normativele aplicabile activităţii desfăşurate în
laborator? |
|
|
|
8. |
Aveţi un program anual de instruire
a personalului din laborator? |
|
|
|
C. |
Sistemul calităţii |
|||
9. |
Aveţi implementat un sistem propriu
de management al calităţii? (Se precizează anexa care
prezintă lista documentelor sistemului de management al
calităţii - manual, proceduri, instrucţiuni, listă care
include ediţia/revizia în vigoare; în cazul în care sistemul
calităţii este inclus în sistemul instituţiei tutelare trebuie
să se facă specificaţii clare referitoare la sistemul
calităţii aplicabil activităţii de laborator.) |
|
|
|
10. |
La elaborarea sistemului de management
al calităţii s-a avut în vedere
respectarea SR EN ISO CEI 17025: 2005 şi SR EN ISO CEI 17025: 2005/AC:
2007? |
|
|
|
11. |
Conducerea laboratorului şi-a
stabilit politica şi obiectivele în domeniul calităţii? |
|
|
|
12. |
Documentele sistemului
calităţii sunt accesibile personalului din laborator? |
|
|
|
13. |
Există o procedură pentru
gestiunea controlată a înregistrărilor?
Procedura defineşte modalitatea de a asigura:
uşurinţa identificării, arhivării, regăsirii şi
protecţiei înregistrărilor, durata de păstrare şi
destinaţia finală? |
|
|
|
14. |
Există un sistem de tratare a
cererilor de ofertă/oferte şi contractelor de încercări pentru
a stabili dacă laboratorul are capabilitatea să îndeplinească
cerinţele clientului? |
|
|
|
15. |
Este asigurat controlul
subcontractanţilor în activităţile de încercări, în
sensul conformării acestora la cerinţele SR EN ISO CEI 17025: 2005
şi SR EN ISO CEI 17025: 2005/AC: 2007? |
|
|
|
16. |
Laboratorul are un sistem documentat
pentru aprovizionarea, recepţia, depozitarea, identificarea produselor
utilizate în laborator? |
|
|
|
17. |
Este efectuată evaluarea şi
selecţia furnizorilor pe baza capacităţii acestora de a
furniza produse conforme cu cerinţele organizaţiei? |
|
|
|
18. |
Este stabilită procedura de
interfaţă cu clientul privind: modul de comunicare, transmiterea
rezultatelor încercărilor, reacţia clientului, inclusiv
reclamaţiile acestuia etc.? |
|
|
|
19. |
Sunt definite, într-o procedură
documentată, metodele de control şi responsabilităţile/
autoritatea pentru controlul încercărilor/rezultatelor neconforme? (Se
va preciza numărul neconformităţilor identificate în ultimele
6 luni.) |
|
|
|
20. |
Sunt păstrate înregistrări
privind acţiunile corective şi preventive rezultate în urma
controlului lucrărilor neconforme, auditurilor interne sau externe,
analiza efectuată de conducere, feedbackul de la client, inclusiv
reclamaţiile acestuia? |
|
|
|
21. |
Aveţi organizat auditul intern al
laboratorului? (Notaţi data ultimului audit intern efectuat.) |
|
|
|
22. |
Se efectuează periodic analiza de
către conducere a activităţii de
laborator? (Precizaţi intervalul la care se efectuează şi data
ultimei analize.) |
|
|
|
D. |
Cerinţe tehnice |
|
|
|
D.1 |
Metode de încercare şi etalonare
şi validarea metodei |
|
|
|
23. |
Sunt identificate metodele de încercare
şi standardele, specificaţiile etc. după care se
efectuează încercările? |
|
|
|
24. |
Se efectuează încercări
după metode nestandardizate? Dacă da, precizaţi cine a validat
metoda de încercare. |
|
|
|
25. |
Aveţi proceduri/instrucţiuni
de efectuare a tuturor încercărilor pentru care se solicită
autorizarea? |
|
|
|
26. |
Aveţi o listă actualizată
privind legislaţia, standardele, normativele etc. aplicabile
activităţii de laborator şi care sunt în dotarea
laboratorului? |
|
|
|
D.2 |
Echipament pentru încercări,
măsură, etalonare |
|
|
|
27. |
Laboratorul este dotat cu necesarul de
echipamente de eşantionare, măsurare şi încercare conforme cu
specificaţiile relevante pentru încercările/etalonările
respective? Dacă nu, cum procedaţi? |
|
|
|
28. |
Există proceduri documentate
privind identificarea, metodele de verificare utilizate, securitatea în
manipulare, transportul, depozitarea, utilizarea şi mentenanţa
planificată a echipamentului? |
|
|
|
29. |
Este amenajată o zonă din
laborator pentru a se depozita echipamentele neconforme? (Se va haşura
zona în planul de situaţie al laboratorului.) |
|
|
|
30. |
Aveţi un sistem de
evidenţă al verificărilor metrologice? Dacă da,
precizaţi cum este organizat. |
|
|
|
31. |
Aveţi stabilite proceduri care
descriu selectarea, planul de eşantionare, extragerea şi
pregătirea eşantioanelor? |
|
|
|
32. |
Aveţi un sistem de
recepţionare, înregistrare, etichetare, depozitare (înainte şi
după încercare)? |
|
|
|
33. |
După efectuarea încercărilor
aveţi o procedură de eliminare a deşeurilor? |
|
|
|
34. |
Aveţi un plan de control al
calităţii întocmit pe tipuri de materiale, faze de control care
să includă frecvenţa de efectuare a
încercărilor? (în cazul laboratoarelor care efectuează
încercări pentru operatorul economic de care aparţine) |
|
|
|
35. |
Aveţi instituit un sistem de
control privind respectarea normelor tehnice privind efectuarea
încercărilor? Cine efectuează controlul? |
|
|
|
36. |
Dar pentru verificarea modului de
consemnare în documentele emise? Cine efectuează controlul? |
|
|
|
37. |
Utilizaţi formulare pentru
înscrierea rezultatelor încercărilor? |
|
|
|
38. |
Formularele/Caietele de
lucru/Fişele de lucru sunt identificate pe fiecare tip de încercare? |
|
|
|
39. |
Pentru rezultatele încercărilor
efectuate de subcontractanţi se emit rapoarte scrise? |
|
|
|
40. |
Înregistrările tehnice ale
rezultatelor încercărilor asigură trasabilitatea încercărilor
(identificarea comenzii/contractului, identificarea personalului responsabil
pentru eşantionare, pentru efectuarea încercării, pentru
înscrierea/calculul rezultatelor)? |
|
|
|
În rubrica
"Observaţii" se notează datele solicitate în chestionar sau
se identifică documentele care se anexează şi care confirmă
stadiul de realizare a cerinţei evaluate.
...................................
..................................
ANEXA Nr. 8: Nomenclatorul
profilurilor de încercări
Codul
profilului |
Denumirea
profilului |
|
1 |
AchA |
Analize chimice ape |
2 |
ACS |
Analize chimice sol |
3 |
ANCFD |
Agregate naturale pentru lucrări de
CF, drumuri |
4 |
AR |
Armături de rezistenţă;
din oţel beton, sârme sau plase sudate |
5 |
AVC |
Acustică şi vibraţii în
construcţii |
6 |
BBABP |
Beton, beton armat, beton precomprimat |
7 |
CAL |
Construcţii din aliaje aluminiu |
8 |
CF |
Suprastructură CF |
9 |
CL |
Construcţii din lemn |
10 |
CO |
Construcţii din oţel |
11 |
D |
Drumuri |
12 |
Prefabricate |
Prefabricate |
13 |
EIC |
Echipamente înglobate în
construcţii |
14 |
EIBBABPZ |
Elemente din beton, beton armat, beton
precomprimat, zidărie |
15 |
EP |
Elemente de pavaj |
16 |
F |
Finisaje |
17 |
Geosintetice |
Geosintetice |
18 |
GTF |
Geotehnică şi teren de fundare |
19 |
H |
Etanşarea rosturilor cu mastic
bituminos |
20 |
HITIF |
Hidroizolaţii, izolaţii
termice, izolaţii fonice |
21 |
IA |
Instalaţii de automatizare |
22 |
IAE |
Instalaţii şi aparatele
electrice |
23 |
ICF |
Instalaţii de contact, semnalizare,
centralizare bloc, instalaţii de automatizare pentru CF |
24 |
IDM |
Încercări distructive metal |
25 |
IDL |
Încercări distructive lemn |
26 |
IDN |
Încercări distructive nemetale |
27 |
IEX C |
Încercări pentru expertizarea
construcţiilor |
28 |
IF |
Instalaţii frigorifice |
29 |
IGN |
Instalaţii de gaze combustibile
naturale |
30 |
II |
Instalaţii de încălzire |
31 |
INN |
Încercări nedistructive nemetale |
32 |
Încercări accelerate ale sistemelor
rutiere |
Încercări accelerate ale sistemelor
rutiere |
33 |
Încercări polietilenă |
Încercări polietilenă |
34 |
Încercări pe modele şi
prototipuri în laborator |
Încercări pe modele şi
prototipuri în laborator |
35 |
Încercări produse ceramice |
Încercări produse ceramice |
36 |
INM |
Încercări nedistructive metal |
37 |
IS |
Instalaţii sanitare |
38 |
IVC |
Instalaţii de ventilaţie
şi climatizare |
39 |
L INJ |
Lucrări de injectare |
40 |
LT |
Lucrări de telecomunicaţii |
41 |
Materiale pentru învelitori |
Materiale pentru învelitori |
42 |
Materiale pentru produse ceramice |
Materiale pentru produse ceramice |
43 |
MBM |
Materiale pentru betoane şi mortare |
44 |
MD |
Materiale pentru drumuri |
45 |
MNB |
Materiale pentru noroi bentonitic |
46 |
MP |
Materiale de protecţie contra
agenţilor corozivi |
47 |
MTZ |
Mortare pentru tencuieli şi
zidării |
48 |
PC |
Protecţie catodică |
49 |
PCI |
Protecţie contra incendiilor |
50 |
PPC |
Produse polimerice pentru
construcţii |
51 |
Produse finite |
Produse finite |
52 |
Produse petroliere |
Produse petroliere |
53 |
Profil chimic |
Profil chimic |
54 |
Siguranţa circulaţiei |
Siguranţa clientului |
55 |
SP |
Suduri polietilenă |
56 |
VNCEC |
Verificări nedistructive şi a
comportării în exploatare a construcţiilor |
|
||
57 |
ZP |
Zidărie şi pereţi |
ANEXA Nr. 9: FIŞĂ
DE EVALUARE - Şef de laborator/Specialist încercări nedistructive
I.DATE DE
IDENTIFICARE LABORATOR GRAD ......
Proprietarul
laboratorului: .........................................
Sediul social:
............................................................
Adresa
laboratorului: ................................................
Profilurile:
.................................................................
II.MOD DE
ÎNDEPLINIRE A CERINŢELOR PROFESIONALE:
Numele şi
prenumele: ...............................................
Studii:
........................................................................
Vechimea în
activitatea de laborator: ........................
Cerinţa
evaluată |
Conform |
Neconform |
Observaţii |
|||
1. |
Cerinţe de studii şi
experienţă profesională (conform anexei nr. 5 la
procedură) |
|
|
Dosar personal de laborator (decizie de
numire, diplomă de studii, documente doveditoare vechime,
adeverinţe/diplome privind instruiri profesionale) |
||
2. |
Evaluarea cunoştinţelor profesionale |
|
|
Chestionar de evaluare Punctaj |
||
Semnătura |
Data |
|||||
|
|
|
||||
|
|
|
||||
ANEXA Nr. 10: RAPORT DE
EVALUARE a laboratorului de analize şi încercări în activitatea de
construcţii încheiat astăzi .............
|
MINISTERUL
DEZVOLTĂRII REGIONALE ŞI TURISMULUI Inspectoratul
Judeţean în Construcţii
................................... INSPECTORATUL
ÎN CONSTRUCŢII BUCUREŞTI |
|
|
|
|||
Instituţia tutelară: |
Nr. de înregistrare la registrul
comerţului: |
|
|
CUI societate: |
|
||
Adresa instituţiei tutelare: |
Nr. de telefon: |
|
|
Nr. fax: |
|
||
Adresa laboratorului: |
Nr. de telefon laborator: |
|
|
Nr. fax laborator: |
|
||
Baza legală a atestării: |
|
||||||
- Legea nr. 10/1995 privind calitatea în
construcţii, cu modificările ulterioare - Ordonanţa Guvernului nr. 63/2001 privind
înfiinţarea Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C.,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 707/2001, cu
modificările ulterioare - Regulamentul privind controlul de stat
al calităţii în construcţii, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 272/1994 - Regulamentul privind autorizarea
laboratoarelor de analize şi încercări în
activitatea de construcţii, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 808/2005 - SR EN ISO CEI 17025: 2005 şi SR
EN ISO CEI 17025: 2005/AC: 2007 - Cerinţe generale pentru
competenţa laboratoarelor de încercări şi etalonări |
- Procedura privind evaluarea
laboratoarelor de analize şi încercări în
activitatea de construcţii în vederea autorizării, aprobată
prin Ordinul ministrului dezvoltării regionale şi turismului nr. 1.497/2011-
Reglementări tehnice (regulamente, proceduri, specificaţii,
normative, instrucţiuni, ghiduri, metodologii, manuale etc.) |
||||||
Comisia
de autorizare compusă din: |
Numele
şi prenumele |
||||||
Preşedinte |
|
||||||
Membru |
|
||||||
Secretar comisie |
|
||||||
În urma analizării Dosarului de
autorizare de către comisia de autorizare s-au constatat
următoarele: |
|||||||
Nr.
crt. |
Criteriul
analizat |
DA |
NU |
||||
1. |
Fişa de identificare este
completată cu toate datele de identificare necesare în faza de
autorizare/extindere/modificare/reînnoire? |
|
|
||||
2. |
Lista documentelor sistemului de
management al calităţii conţine documentele necesare
funcţionării sistemului? |
|
|
||||
3. |
Lista profilurilor şi
încercărilor de laborator pentru care se solicită autorizarea |
|
|
||||
4. |
Chestionarul de informare şi
autoevaluare s-a completat conform cerinţelor etapei de autorizare/
extindere/modificare/reînnoire? |
|
|
||||
5. |
S-a constatat realizarea tuturor
acţiunilor corective stabilite în procesul-verbal rezultat în urma
verificărilor efectuate în baza chestionarului de informare şi
autoevaluare? |
|
|
||||
Alte constatări rezultate în urma
analizei: |
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
Paginile anexate, în număr de
......., fac parte integrantă din prezentul raport de evaluare. |
|||||||
CONCLUZIA COMISIEI DE AUTORIZARE În urma analizei documentelor,
laboratorul ................................., cu sediul în
........................................., ÎNDEPLINEŞTE/NU ÎNDEPLINEŞTE
cerinţele de autorizare/extindere/modificare/reînnoire. |
|||||||
Comisia
de autorizare |
Numele
şi prenumele |
Semnătura |
|||||
Preşedinte |
|
|
|||||
Membru |
|
|
|||||
Secretar comisie |
|
|
|||||
Prezentul raport de evaluare a fost întocmit în ...................
exemplare.
ANEXA Nr. 12: CERERE DE
REÎNNOIRE a autorizaţiei laboratorului de analize şi încercări
în activitatea de construcţii
Prin prezenta, .................................. (denumirea
instituţiei) ....................................................,
reprezentată prin ...................................................,cu
sediul în
........................................................................,
vă solicităm declanşarea procedurii de reînnoire a
autorizării laboratorului ....................................gradul
....... în acest sens vă supunem spre analiză dosarul de autorizare
anexat, compus din:
1 fişa de
identificare a laboratorului;
2 lista
profilurilor şi încercărilor de laborator pentru care se
solicită reînnoirea;
3 notificarea privind orice modificare a datelor cuprinse în fişele
de prezentare cu privire la structura de personal, aparatura de măsurare,
respectarea condiţiilor declarate şi a cerinţelor organismului
de autorizare.
Declarăm
prin prezenta că am luat cunoştinţă de prevederile
reglementărilor tehnice şi ale legislaţiei în vigoare aplicabile
activităţii laboratorului pentru care solicităm reînnoirea
autorizării şi ne angajăm să respectăm prevederile
acestor reglementări pe toată perioada de valabilitate a
autorizaţiei; în caz contrar, suntem de acord cu suspendarea sau
retragerea autorizaţiei.
Vă
rugăm ca după analizarea dosarului de reînnoire, în cazul în care
acesta corespunde exigenţelor stabilite pentru autorizare, să propuneţi perioada de efectuare a
evaluării la faţa locului a laboratorului.
..................................
Data ..........................
Publicat în
Monitorul Oficial cu numărul 400 din data de 8 iunie 2011